Glosar
Accesibilitate
Ansamblul de măsuri şi lucrări de adaptare a mediului fizic, precum şi a mediului informaţional şi comunicaţional, conform nevoilor persoanelor cu handicap, factor esenţial de exercitare a drepturilor şi de îndeplinire a obligaţiilor persoanelor cu handicap în societate.
Aceeași activitate/o activitate similară
Inseamnă o activitate care face parte din aceeași clasă (cod numeric de patru cifre) a Nomenclatorului statistic al activităților economice NACE a doua revizuire.
Achiziții publice verzi
Achiziționarea de bunuri, servicii şi lucrări cu un impact redus asupra mediului pe toată durata de viață a acestora, în comparație cu bunurile, serviciile şi lucrările cu aceeaşi funcție de bază care ar fi fost achiziționate în sistem clasic.
Activitate de bază în cadrul unui proiect
Reprezinta o activitate sau pachet de activități declarate de către beneficiar ca fiind principale sau de referință pentru un proiect, care se verifică de către autoritatea de management/organismul intermediar, după caz, în etapa de contractare, la momentul întocmirii planului de monitorizare a proiectului și care trebuie să respecte următoarele condiții cumulative: • are legătură directă cu obiectul proiectului pentru care se acordă finanțarea și contribuie în mod direct și semnificativ la realizarea obiectivelor și la obținerea rezultatelor acestuia; • se regăsește în cererea de finanțare sub forma activităților eligibile obligatorii specificate în Ghidul solicitantului; • nu face parte din activitățile conexe, așa cum sunt acestea definite în Ghidul solicitantului; • bugetul estimat alocat activității sau pachetului de activități reprezintă minimum 50% din bugetul eligibil al proiectului;
ADI
Asociație de Dezvoltare Intercomunitară - O structură de cooperare cu personalitate juridică, de drept privat, înființată, în condițiile legii, de unitățile administrativ-teritoriale, pentru realizarea în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea în comun a unor servicii publice. - conform Legii nr. 215 din 2001 privind administrația publică locală art.1, alin.2, lit.c) cu modificările şi completările ulterioare.
Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR)
este un organism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică, care acționează în domeniul specific dezvoltării regionale. Aceasta se organizează și funcționează în condițiile Legii privind dezvoltarea regională în România (315/2004) și ale statutului de organizare și funcționare, aprobat de Consiliul pentru Dezvoltare Regională. Finanțarea cheltuielilor de organizare și funcționare ale ADR se asigură din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), nivelul acestora fiind aprobat de Consiliul pentru Dezvoltare Regională.
Conform legislației privind dezvoltarea regională, armonizată cu standardele europene, au fost create un număr de 8 organizatii ADR, cate una pentru fiecare regiune de dezvoltare a Romaniei.
Agricultură de precizie
Este un concept agricol care presupune utilizarea unor tehnologii noi, printre care poziționarea globală (GPS), a senzorilor, a sateliților sau a imaginilor luate din aer, cât și a unor instrumente de management al informației (Ex. – GIS), de evaluare și interpretare a variațiilor.
Ajutor de minimis
Ajutorul acordat unei întreprinderi unice, limitat conform normelor Uniunii Europene (Regulamentul (UE) nr. 1407/2013) la un nivel la care să nu distorsioneze concurența și/sau comerțul cu statele membre, în cursul exercițiului financiar în cauză și în cursul celor două exerciții financiare precedente.
Ajutor de stat
Orice măsură care îndeplinește toate criteriile prevăzute la art. 107, alin. (1) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), respectiv să implice transferul de resurse de stat, să se materializeze într-un avantaj economic de care întreprinderea nu ar fi beneficiat în mod normal, să fie selectiv și să aibă un efect potențial asupra concurenței şi comerțului între Statele Membre.
Amortizarea accelerată specifică proiectelor de cercetare-dezvoltare
se referă la posibilitatea recuperării valorii de intrare în patrimoniu a activelor imobilizate utilizate în cadrul unui contract de finanțare din fonduri externe nerambursabile, în limita unui procent cuprins între 50% și 75% din valoarea de intrare în patrimoniu a acestora, în primul an de funcționare a activelor de natura clădirilor, echipamentelor, utilajelor și altor active similare rezultate din implementarea proiectelor de cercetare-dezvoltare, precum și a proiectelor de specializare inteligentă cu activități de cercetare și/sau inovare, restul de valoare urmând a fi recuperată liniar pe durata rămasă până la sfârșitul duratei de utilizare a activelor imobilizate prevăzute conform cataloagelor tehnice în vigoare. Procentul din valoarea de intrare menționat se stabilește prin decizie a conducătorului unității beneficiare a finanțării. Este în conformitate cu art. 8, alin. (3) din Ordonanță de Urgență nr. 101 din 25 iunie 2020 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri europene în vederea evitării riscului de dezangajare pentru perioada de programare 2014-2020.
ANAF
Agenția Națională de Administrare Fiscală
ANCPI
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară
ANEVAR
Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România
Apel de proiecte competitiv
Invitație publică adresată de către AM unei categorii clar definite de potențiali beneficiari în vederea depunerii cererilor de finanțare în cadrul unei intervenții regionale din PR Vest 2021 - 2027, până la un termen limită anunțat, contractarea făcându-se în ordinea depunerii, pe principiul ”primul venit-primul servit” sau în baza punctajului obținut.
Asezarile informale
Sunt definite conform Legii 151/2019 pentru completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, drept o „grupare de minimum 3 unitati destinate locuirii dezvoltate spontan, ocupate de persoane sau familii care fac parte din grupuri vulnerabile definite conform Legii asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, si care nu au niciun drept asupra imobilelor pe care le ocupa.
Autoritate de Management (AM)
este structura responsabilă de gestionarea și implementarea unuia sau mai multor programe operaționale regionale, definită conform înțelesurilor prevăzute de Regulamentul (UE) 2021/1060.
Autoritate publica centrala (APC)
Organ de stat care acţionează în regim de putere publică pentru satisfacerea unui interes public (Guvernul, ministerele, alte organe centrale de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor, autorităţile administrative autonome), conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 57/2019 privind Codul administrativ.
Autoritate publica locala (APL)
Organ de stat sau al unităţii administrativ-teritoriale care acţionează în regim de putere publică pentru satisfacerea unui interes public (consiliile locale, primarii şi consiliile judeţene), conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 57/2019 privind Codul administrativ.
Autoritati administrative autonome
Autorități ale administrației publice centrale a căror activitate este supusă controlului Parlamentului, în condițiile prevăzute de legile lor de înființare, organizare și funcționare și care nu se află în raporturi de subordonare față de Guvern, de ministere sau față de organele de specialitate ale acestora, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 57/2019 privind Codul administrativ.
BEI
Banca Europeană de Investiții
Beneficiar real
Orice persoană fizică ce deţine sau controlează în cele din urmă clientul şi/sau persoana fizică în numele ori în interesul căruia/căreia se realizează, direct sau indirect, o tranzacţie, o operaţiune sau o activitate, conform Legii nr. 129/2019.
BERD
Banca Europeană pentru Reconstrucție şi Dezvoltare
C.I.T.
Centre de Informare Tehnologică
C.T.T.
Centre de Transfer Tehnologic
Cadrul de Performanță (CP)
reprezinta un set de indicatori în funcție de care Comisia Europeană, în cooperare cu statele membre, analizează performanța programului. CP este alcătuit din: a) indicatorii de realizare și de rezultat stabiliți pentru fiecare obiectiv specific al Programului; b) obiectivele de etapă care trebuie atinse până la sfârșitul anului 2024 pentru indicatorii de realizare; (c) țintele ce trebuie atinse până la sfârșitul anului 2029 pentru indicatorii de realizare și de rezultat.
Cadrul național al calificărilor din învățământul superior (CNCIS)
Reprezintă instrumentul pentru stabilirea structurii calificărilor din învățământul superior. CNCIS are ca scop asigurarea coerenței calificărilor și a titlurilor obținute în învățământul superior. CNCIS asigură recunoașterea națională precum și compatibilitatea și comparabilitatea internațională a calificărilor dobândite prin învățământul superior.
Cadrul Național Strategic de Referință 2007-2013 (CNSR)
este un document elaborat de către fiecare stat membru al Uniunii Europene în perioada menționată, în conformitate cu politica de coeziune a Uniunii Europene. Acesta a fost un instrument strategic utilizat pentru a defini prioritățile, obiectivele și planurile de investiții ale unui stat membru pentru utilizarea fondurilor europene destinate dezvoltării regionale și economice.
CNSR-ul a reprezentat baza pentru elaborarea programelor operaționale regionale sau sectoriale, care au avut ca scop utilizarea eficientă a fondurilor europene pentru a sprijini dezvoltarea economică, socială și teritorială a regiunilor din cadrul statului membru respectiv. Acest document a oferit o viziune generală asupra priorităților de dezvoltare, a obiectivelor specifice și a modului în care fondurile europene urmau să fie cheltuite pentru a atinge aceste obiective.
Caracterul durabil al proiectului
Pentru a demonstra caracterul durabil al investiţiei în conformitate cu prevederile art.65 al Regulamentului (UE) 1060/ 2021, solicitantul NU trebuie sa:
• înceteze sau delocalizeze activitatea prevăzută în afara regiunii vizate de program;
• să realizeze o modificare a proprietății asupra unui element de infrastructură care dă un avantaj nejustificat unei întreprinderi sau unui organism public;
• să realizeze o modificare substanțială care afectează natura, obiectivele sau condițiile de implementare a operațiunii și care ar conduce la subminarea obiectivelor inițiale ale acesteia.
Aceste elemente sunt asumate de către solicitant prin Declarația Unică, iar în etapa de contractare, solicitantul va trebui să dovedească că poate să asigure caracterul durabil al investiţiei în conformitate cu prevederile art.65 al Regulamentului (UE) 1060/ 2021.
CCII
Centre Comunitare de Intervenție Integrata
CDI
Cercetare, Dezvoltare, Inovare
CE/COM
Comisia Europeană
Cercetare aplicata
Inseamnă cercetare industrială, dezvoltare experimentală sau orice combinație a acestora
Cercetare fundamentala
Inseamnă activitatea experimentală sau teoretică întreprinsă, în principal, pentru a dobândi cunoştinţe noi despre bazele fenomenelor şi faptelor observabile, fără a fi avută în vedere nicio aplicare sau utilizare comercială directă.
Cercetare industriala
Inseamnă cercetare sau investigație critică planificată în scopul dobândirii de cunoștințe și competențe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese sau servicii ori pentru realizarea unei îmbunătățiri semnificative a produselor, proceselor sau serviciilor existente, inclusiv a produselor, proceselor sau serviciilor digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la acestea, industrii și tehnologii digitale, cum ar fi super-calculul, tehnologiile cuantice, tehnologiile blockchain, inteligența artificială, securitatea cibernetică, volumele mari de date și tehnologiile de tip cloud). Cercetarea industrială cuprinde crearea de părți componente pentru sisteme complexe și poate include construcția de prototipuri în laborator sau într-un mediu cu interfețe simulate ale sistemelor existente, precum și de linii pilot, atunci când acest lucru este necesar pentru cercetarea industrială și, în special, pentru validarea tehnologiilor generice.
Cerere de finantare
este un document standardizat, disponibil în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+, prin care este solicitat sprijin financiar în cadrul oricăruia dintre programele cofinanțate din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus și Fondul pentru o tranziție justă în perioada de programare 2021-2027, în condițiile aplicabile apelului de proiecte în care se solicită finanțare, pentru acoperirea totală sau parțială a costurilor de realizare ale unui proiect și este însoțit de anexe și documentele specificate în Ghidul Solicitantului aplicabil fiecărui apel de proiecte; în cadrul cererii de finanțare este prezentat detaliat proiectul, este argumentată necesitatea lui, sunt prezentate avantajele sale, planul de activități, planul de achiziții, bugetul proiectului, indicatorii de realizare și de rezultat, precum și orice alte elemente necesare, prevăzute în Ghidul Solicitantului și care sunt cuprinse în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+.
Cheltuielile generale ale proiectului
Sunt costurile generale ocazionate de cheltuielile cu construcția sau renovarea de bunuri imobile precum onorariile pentru arhitecți, ingineri și consultanți, onorariile pentru consiliere privind durabilitatea economică și de mediu, pentru obținerea avizelor și autorizațiilor necesare, inclusiv studiile de fezabilitate.
Clasificarea Activităților din Economia Națională (CAEN)
Codul CAEN este o clasificare a tipurilor de activități pe care le poți presta în România. Acest mod de organizare a profesiilor este necesară pentru ca statul să poată urmări statistic afacerile care își desfășoară activitatea în România, de aceea stabilirea codului CAEN pentru fiecare entitate juridică este obligatoriu.
Codul CAEN este un număr format din patru cifre ce corespunde unei singure activități economice. Fiecare entitate juridică are un singur obiect de activitate principal, reprezentat de un cod CAEN ce se stabilește în actul constitutiv al organizației, fie ca este PFA sau SRL. Pentru PFA-uri, pe lângă acest cod se mai pot adăuga alte 4 coduri pentru activități secundare. În cazul SRL-urilor, numărul activităților secundare nu este limitat.
Clustere de inovare
Inseamnă structuri sau grupuri organizate de părți independente (cum ar fi întreprinderi nou-înființate inovatoare, întreprinderi mici și mijlocii și întreprinderi mari, precum și organizații de cercetare și de diseminare a cunoștințelor, infrastructuri de cercetare, infrastructuri de testare și experimentare, centre de inovare digitală, organizații non-profit și alți operatori economici afiliați) concepute pentru a stimula activitatea inovatoare și noi modalități de colaborare (de exemplu, prin mijloace digitale) prin utilizarea în comun și/sau promovarea utilizării în comun a echipamentelor și a schimbului de cunoștințe și cunoștințe de specialitate și prin contribuții efective la transferul de cunoștințe, stabilirea de contacte, diseminarea informațiilor și colaborarea între întreprinderi și alte organizații din cluster. Centrele de inovare digitală [inclusiv centrele europene de inovare digitală finanțate în cadrul programului Europa digitală gestionat la nivel central, instituit prin Regulamentul (UE) 2021/694 al Parlamentului European și al Consiliului (3)] sunt entități al căror scop este de a stimula adoptarea pe scară largă a tehnologiilor digitale, cum ar fi inteligența artificială, cloud, calculul de vârf și de înaltă performanță și securitatea cibernetică, de către industrie (în special de către IMM-uri) și de către organizațiile din sectorul public. Centrele de inovare digitală se pot califica drept clustere de inovare în sensul Regulamentului (UE) 2014/651.
Comercializarea produselor agricole
conform definiției din R(UE) 651/2014 înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în locații distincte, rezervate acestei activități.
Conflictul de interese
reprezinta orice situatie care impiedica beneficiarul/partenerii de a avea o atitudine obiectiva si impartiala, sau care ii impiedica sa execute activitatile prevazute in cererea de finantare intr-o maniera obiectiva si impartiala, din motive referitoare la familie, viata personala, afinitati politice sau nationale, interese economice sau orice alte interese. Interesele anterior mentionate includ orice avantaj pentru persoana in cauza, sotul/sotia sau o ruda ori un afin, pana la gradul 2 inclusiv.
Contract de finantare
este actul juridic, cu titlu oneros, de adeziune, încheiat între autoritatea de management/organismul intermediar, după caz, şi beneficiar inainte de inceperea realizarii proiectului, astfel cum este definit la art. 2 pct. 9 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării operaţiunilor
Coridor de mobilitate urbana durabila
Reprezinta o circulatie importanta, noua sau in curs de reconfigurare, din reteaua stradala care include cel putin urmatoarele elemente: transport public cu banda dedicata, piste pentru biciclete sau coridoare pietonale. Coridoarele de mobilitate pot include interventii in modernizarea/reabilitarea/extinderea infrastructurii rutiere utilizate prioritar de transportul public urban curat de calatori, crearea, modernizarea, reabilitarea, extinderea de benzi separate, folosite exclusiv pentru mijloacele de transport public de calatori; configurarea/reconfigurarea infrastructurii rutiere pe strazile urbane deservite de transportul public de calatori, pentru prioritizarea transportului public de calatori, cu bicicleta si pietonal, accesibilizarea infrastructurii de transport pentru toate categoriile de persoane.
Costuri directe
Reprezintă acele cheltuieli eligibile care sunt direct legate de punerea în aplicare a investiției sau a proiectului și pentru care poate fi demonstrată legătura directă cu respectiva investiție sau proiect. Costurile directe pot include și alte categorii de cheltuieli eligibile decât cele cu investițiile care sunt direct legate de atingerea obiectivelor proiectului și pentru care poate fi demonstrată legătura directă.
Costuri indirecte
Reprezintă toate acele cheltuieli care nu se încadrează în categoria costurilor directe.
CPEn
Contract de Performanță Energetică
CRP VEST
Comitetul Regional pentru Elaborarea PDR
CSC
Cadrul Strategic Comun
DALI
Documentația de avizare a lucrărilor de intervenții
Data instalarii
reprezintă data la care un fermier, șef al exploatației agricole, indiferent de forma de organizare a acestuia, inclusiv persoană fizică, s-a înregistrat pentru prima dată cu suprafeţe de teren agricol şi/sau animale în sistemul integrat de administrare și control numit „IACS” şi care este gestionat de APIA şi poate avea loc cel târziu la momentul acordării celei de-a doua tranşe de plată.
Data lansare apel de proiecte
este data de la care solicitanții pot depune cereri de finanțare în cadrul apelului de proiecte deschis în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ de către autoritatea de management.
Declarație unica
Declarație pe propria răspundere a solicitantului/partenerului/liderului de parteneriat, sub incidența prevederilor legale care privesc falsul în declarații și falsul intelectual, prin care acesta declară că a respectat toate cerințele pentru depunerea cererii de finanțare și îndeplinește condițiile de eligibilitate prevăzute în Ghidul solicitantului și se angajează ca în situația în care proiectul este admis la contractare să prezinte toate documentele justificative pentru a face dovada îndeplinirii condițiilor de eligibilitate, sub sancțiunea respingerii finanțării.
DEEE
Deşeuri de echipamente electrice şi electronice
Demararea lucrarilor
Inseamnă, în sensul Regulamentului (UE) nr. 651/2014, fie demararea lucrărilor de construcții în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă, în funcție de care are loc primul. Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor. În cazul preluărilor de întreprinderi, „demararea lucrărilor” corespunde datei dobândirii activelor direct legate de unitatea preluată.
Departamentul pentru Luptă Antifraudă (DLAF)
reprezinta instituția națională de contact cu Oficiul European de Luptă Antifraudă – OLAF, constituită în cadrul aparatului de lucru al Guvernului României, care acționează pe bază de autonomie funcțională şi decizională, independent de alte instituții publice, în vederea asigurării, sprijinirii sau coordonării, după caz, a îndeplinirii obligațiilor ce revin României privind protecția intereselor financiare ale Comunității Europene, având atribuția de control al obținerii, derulării sau utilizării fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanțare aferente.
Deseu
Orice substanţă sau obiect pe care deţinătorul îl aruncă ori are intenţia sau obligaţia să îl arunce.
Deseu periculos
Oice deşeuri care prezintă una sau mai multe dintre proprietăţile periculoase prevăzute în anexa nr. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 17/2023.
Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității (CLLD sau DLRC)
Reprezintă un tip de abordare în dezvoltarea comunitară în care responsabilitatea pentru inițierea și implementarea proiectelor este plasată în principal sub conducerea și responsabilitatea comunității locale. Acest lucru implică o colaborare strânsă între diferitele părți interesate locale, inclusiv autoritățile publice locale, organizațiile neguvernamentale și reprezentanții societății civile, pentru a identifica nevoile și oportunitățile comunității și pentru a dezvolta și implementa proiecte care să răspundă acestora.
DLRC este o noțiune utilizată de Comisia Europeană pentru a descrie o abordare care inversează politica de dezvoltare tradițională „de sus în jos”. În cadrul dezvoltării locale, populația locală preia controlul și formează un parteneriat local care elaborează și pune în aplicare o strategie de dezvoltare integrată. Strategia este concepută astfel încât să valorifice punctele forte sau „atuurile” sociale, de mediu și economice ale comunității, mai degrabă decât să compenseze problemele cu care se confruntă aceasta. În acest scop, parteneriatul beneficiază de finanțare pe termen lung și deține puterea de decizie cu privire la modul în care sunt cheltuite fondurile.
Dezvoltarea experimentala
Reprezinta dobândirea, combinarea, modelarea și utilizarea unor cunoștințe și competențe relevante existente de ordin științific, tehnologic, de afaceri și altele, cu scopul de a dezvolta produse, procese sau servicii noi ori îmbunătățite, inclusiv produse, procese sau servicii digitale, în orice domeniu, tehnologie, industrie sau sector (inclusiv, dar fără a se limita la acestea, industrii și tehnologii digitale, cum ar fi, de exemplu, supercalculul, tehnologiile cuantice, tehnologiile blockchain, inteligența artificială, securitatea cibernetică, volumele mari de date și tehnologiile de tip cloud sau edge). Aceasta poate cuprinde, de exemplu, și activități care vizează definirea, planificarea și documentarea conceptuală a unor noi produse, procese sau servicii. Dezvoltarea experimentală poate include crearea de prototipuri, demonstrarea, crearea de proiecte-pilot, testarea și validarea unor produse, procese sau servicii noi sau îmbunătățite în medii reprezentative pentru condițiile de funcționare reale, în cazul în care obiectivul principal este de a aduce noi îmbunătățiri tehnice produselor, proceselor sau serviciilor care nu sunt definitivate în mod substanțial. Aceasta poate include dezvoltarea unui prototip sau produs-pilot utilizabil comercial care este în mod obligatoriu produsul comercial final și a cărui producție este prea costisitoare pentru ca acesta să fie utilizat exclusiv în scopuri demonstrative și de validare. Dezvoltarea experimentală nu include modificările de rutină sau periodice aduse produselor, liniilor de producție, proceselor de fabricație și serviciilor existente sau altor operațiuni în curs, chiar dacă modificările respective pot reprezenta ameliorări.
Dezvoltarea tehnologica
Este formată din activitățile de inginerie a sistemelor şi de inginerie tehnologică, prin care se realizează aplicarea şi transferul rezultatelor cercetării către agenții economici, precum şi în plan social, având ca scop introducerea şi materializarea de noi tehnologii, produse, sisteme şi servicii, precum şi perfecționarea celor existente, şi care cuprinde: • cercetarea competitivă, ca activitate orientată spre transformarea rezultatelor cercetării precompetitive în produse, procese şi servicii care pot răspunde, în mod direct, cererii pieței, incluzând şi activitățile de inginerie a sistemelor, de inginerie şi proiectare tehnologică. • cercetarea precompetitivă, ca activitate orientată spre transformarea rezultatelor cercetării aplicative în planuri, scheme sau documentații pentru noi produse, procese sau servicii, incluzând fabricarea modelului experimental şi a primului prototip, care nu pot fi utilizate în scopuri comerciale.
Digitalizare
Reprezintă adoptarea de tehnologii utilizate de dispozitive și/sau sisteme electronice care permit sporirea funcționalității produselor, dezvoltarea de servicii online, modernizarea proceselor sau migrarea la modele de afaceri bazate pe dezintermedierea producției de bunuri și a prestării de servicii, generând în cele din urmă un impact transformator.
Digitizare
Reprezinta transformarea informației fizice, analoage (precum documente, fotografii, rapoarte, facturi, contracte etc.) într-un format care poate fi stocat și accesat de pe calculator, telefon, tabletă, stick USB, smart watch și alte dispozitive similare.
DJCCPN
Direcția Județeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural
DNSH
Principiul „a nu prejudicia în mod semnificativ” (Do No Significant Harm)
Economia Circulară
model de producție și consum axat pe reducerea la minimum a deșeurilor/produselor secundare/subproduselor prin reutilizarea acestora într‐un alt ciclu de producție, creând și mai multă valoare adăugată la nivelul fermei. Conceptul se bazează pe eliminarea treptată a deșeurilor nerecuperabile și reducerea poluării, păstrarea produselor și materialelor la cea mai înaltă valoare de utilizare cât mai mult posibil, regenerarea sistemelor naturale, biodiversitate și ecosisteme.
EEV
Enhanced Environmently friendly Vehicle (normă Euro între Euro V și Euro VI)
ESCO
Aptitudini, competențe, calificări și ocupații europene (European skills, competences, qualification and occupations).
ESI
Cedefop’s European Skills Index - Indicele european al competențelor Cedefop
Exploatație agricolă (fermă)
reprezinta o unitate tehnico‐economică de sine stătătoare, cu o gestiune unică și care desfășoară activități agricole prin utilizarea suprafețelor agricole și/sau creșterea animalelor sau activități de menținere a terenurilor agricole în bune condiții agricole și de mediu, fie ca activitate principală, fie ca activitate secundară; Exploatația poate fi compusă din una sau mai multe unități de producţie utilizate pentru activităţi agricole şi gestionate de un fermier, situate pe teritoriul României.
FC
Fondul de Coeziune
FEAD
Fondul European pentru cele mai Defavorizate Persoane
FEDR
Fondul European pentru Dezvoltare Regională
FEPAM
Fondul European pentru Pescuit şi Afaceri Maritime
Fermier
O persoană fizică sau juridică sau un grup de persoane fizice sau juridice, indiferent de statutul juridic pe care un astfel de grup și membrii săi îl dețin în temeiul dreptului intern, a cărei/cărui exploatație intră în domeniul de aplicare teritorială al tratatelor definit la articolul 52 din Tratatul privind Uniunea Europeană, coroborat cu articolele 349 și 355 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), și care desfășoară o activitate agricolă, astfel cum este stabilită de statele membre în conformitate cu articolul 4 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 2021/2115.
Fermier activ
I. Fermierul care în anul anterior de plată ar fi avut dreptul la plăţi directe care nu ar fi depăşit cuantumul de 5.000 euro, precum și cel care nu a depus cerere unică de plată în anul anterior, dar calculul estimat al plăților directe nu depășește cuantumul de 5.000 euro este fermier activ şi poate beneficia de plăţi directe. II. Fermierii, persoane fizice sau persoane juridice, care în anul anterior de plată ar fi avut dreptul la plăţi directe, care ar fi depăşit cuantumul de 5.000 euro precum și cel care nu a depus cerere unică de plată în anul anterior dar calculul estimat al plăților directe depășește cuantumul de 5.000 euro, este fermier activ dacă furnizează documente din care să rezulte îndeplinirea uneia dintre condițiile: - cuantumul anual total al plăţilor directe reprezintă cel puţin 5% din veniturile sale totale obţinute din activităţi neagricole în ultimul an fiscal pentru care sunt disponibile astfel de dovezi verificabile; - veniturile totale obţinute în cadrul exploataţiei din activităţi agricole reprezintă cel puţin o treime din veniturile totale obţinute în ultimul an fiscal pentru care sunt disponibile dovezi verificabile. - veniturile fermierilor includ și subvențiile directe; - în cazul peroanelor juridice nou înființate se aduce dovada înregistrării cu activitate agricolă, la ONRC sau la Registrul societățiilor agricole din Judecătorie, după caz. - în cazul peroanelor fizice cu activitate agricolă, care nu au avut dreptul de plată în anul anterior, se aduce dovada de la Registrul agricol.
FESI
Fonduri Structurale și de Investiție Europene
Fonduri europene
Asistenţa financiară nerambursabilă primită de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului european de dezvoltare regională, Fondului de coeziune, Fondului social european Plus, Fondului pentru o tranziţie justă.
FSE
Fondul Social European
FSE+
Fondul Social European Plus este principalul instrument al Uniunii Europene pentru investiții în capitalul uman. Dotat cu un buget de aproape 99,3 miliarde EUR pentru perioada 2021-2027, FSE+ va continua să aducă o contribuție importantă la politicile UE în domeniul social, al ocupării forței de muncă, al educației și al competențelor, inclusiv la reformele structurale din aceste domenii.
FTJ
Fondul pentru o Tranziție Justă
GES
Gaze cu Efect de Seră
Gestionarea deseurilor
Colectarea, transportul, valorificarea şi eliminarea deşeurilor, inclusiv supervizarea acestor operaţiuni şi întreţinerea ulterioară a amplasamentelor de eliminare, inclusiv acţiunile întreprinse de un comerciant sau un broker.
GLF
Grup de Lucru Funcțional
Grup de Acțiune Locală (GAL)
reprezinta structura partenerială formată din reprezentanți ai intereselor socio-economice locale ale sectoarelor public și privat, precum antreprenorii și asociațiile acestora, autorități locale, asociații de cartier sau asociații rurale, grupuri de cetățeni (minorități, cetățeni vârstnici, femei/bărbați, tineri, antreprenori, etc.), organizații comunitare și voluntare, etc. În procesul decizional de selecție, cel puțin 50% din drepturile de vot trebuie să le revină partenerilor din sectorul privat şi niciun grup de interese nu trebuie să dețină singur mai mult de 49% din drepturile de vot.
Grup vulnerabil
Desemnează persoane sau familii care sunt în risc de a-şi pierde capacitatea de satisfacere a nevoilor zilnice de trai din cauza unor situaţii de boală, dizabilitate, sărăcie, dependenţă de droguri sau de alcool ori a altor situaţii care conduc la vulnerabilitate economică şi socială. – conform Legii Asistenței sociale 292 din 2011, art. 6 litera p.
GS/GSF
Ghidul Solicitantului / Ghidul Solicitantului de finanțare
HG
Hotărâre de Guvern
Imobilul
Este definit conform Legii nr. 7/1996 a cadastrului și a publicității imobiliare, cu modificările și completările ulterioare, prin care se înțelege terenul, cu sau fără construcții, de pe teritoriul unei unități administrativ-teritoriale, aparținând unuia sau mai multor proprietari, care se identifică printr-un număr cadastral unic.
Imunizare la schimbările climatice
Un proces de prevenire a vulnerabilității infrastructurii la potențialele efecte pe termen lung ale schimbărilor climatice, asigurându-se, în același timp, respectarea principiului „eficiența energetică înainte de toate” și faptul că nivelul emisiilor de gaze cu efect de seră generate de proiect este compatibil cu obiectivul privind neutralitatea climatică stabilit pentru 2050.
Index de Intensitate Digitală (DESI)
Indicator de măsurare a nivelului de digitalizare a IMM-urilor, utilizat de către Comisia Europeană, bazat pe identificarea în cadrul acestora a unor tehnologii digitale specifice predefinite.
Indicator de realizare
Inseamnă un indicator de măsurare a rezultatelor specifice ale intervenției.
Indicator de rezultat
Inseamnă un indicator de măsurare a efectelor intervențiilor sprijinite, în special în ceea ce privește destinatarii direcți, populația vizată sau utilizatorii infrastructurii.
Indicatori de etapă
Inseamnă repere cantitative, valorice, sau calitative față de care este monitorizat și evaluat, într-o manieră obiectivă și transparentă, progresul implementării unui proiect; în funcție de natura proiectelor, indicatorii de etapă pot reprezenta: realizarea unor activități sau sub-activități din proiect, atingerea unor stadii de implementare sau de execuție tehnică sau financiară pre-stabilite, precum și stadii sau valori intermediare ale indicatorilor de realizare.
Infrastructura de cercetare
Reprezinta instalații, resurse și servicii conexe utilizate de comunitatea științifică pentru a desfășura activități de cercetare în domeniile sale respective și cuprinde principalele echipamente sau seturi de instrumente științifice, resurse de cunoștințe precum colecții, arhive sau informații științifice structurate, infrastructurile generice bazate pe tehnologia informației și comunicațiilor cum ar fi rețelele, materialul informatic, programele de software și instrumentele de comunicare, precum și orice alte mijloace necesare pentru desfășurarea activităților de cercetare. Asemenea infrastructuri pot fi „localizate” într-un singur sit sau „distribuite” (o rețea organizată de resurse), în conformitate cu articolul 2 litera (a) din Regulamentul (CE) nr. 723/2009 din 25 iunie 2009 privind cadrul juridic comunitar aplicabil unui consorțiu pentru o infrastructură europeană de cercetare (ERIC4).
Infrastructura de testare si experimentare
Reprezinta instalațiile, echipamentele, capacitățile și resursele, ca, de exemplu, bancurile de încercare, liniile-pilot, demonstratorii, instalațiile de testare sau laboratoarele vii, precum și serviciile de sprijin conexe utilizate în principal de întreprinderile, în special IMM-uri, care încearcă să obțină sprijin pentru testare și experimentare, în scopul de a dezvolta produse, procese și servicii noi sau îmbunătățite, precum și pentru testarea și extinderea utilizării tehnologiilor, pentru a avansa prin cercetare industrială și dezvoltare experimentală. Accesul la infrastructurile de testare și experimentare finanțate din fonduri publice este deschis mai multor utilizatori și trebuie să fie acordat în mod transparent și nediscriminatoriu și în condițiile pieței.
Inovatia
Reprezintă un produs, serviciu sau proces nou sau îmbunătățit, sau o combinație a acestora, care diferă semnificativ de produsele, serviciile sau procesele anterioare ale întreprinderii și care a fost pus la dispoziția potențialilor utilizatori sub formă de produs/serviciu sau utilizat de către unitate sub formă de proces. Inovația este bazată pe rezultatele unor tehnologii noi, a unor dezvoltări tehnologice, a noi combinații ale tehnologiei existente sau utilizarea altor cunoștințe obținute de întreprindere. Inovația trebuie să fie nouă pentru întreprindere, dar nu este necesar să fie nouă pentru sectorul de activitate sau pentru piață. Nu are importanță dacă inovația a apărut inițial în cadrul întreprinderii respective sau în alte întreprinderi, însă, în cazul în care inovația introdusă este protejată de dreptul de proprietate intelectuală atunci acest drept trebuie respectat conform legislației în vigoare.
Inovația de proces
Reprezinta un proces de afaceri nou sau îmbunătățit pentru una sau mai multe funcții de afaceri, care diferă semnificativ de procesele de afaceri anterioare ale firmei și care a fost introdus de către firmă. Toate funcțiile de afaceri pot face obiectul activității de inovare. Termenul proces de afaceri include funcția principală de afaceri de a produce bunuri și servicii și funcții de sprijin, cum ar fi: distribuția și logistica, marketingul, vânzările și serviciile post-vânzare, servicii de tehnologie a informației și comunicațiilor pentru firme, funcții administrative și de management, servicii de inginerie și servicii tehnice conexe pentru firmă și dezvoltare de produs și procese de afaceri. Se are în vedere funcția principală de afaceri de a produce bunuri și servicii. În acest context, atât procesele de afaceri noi, cât și cele îmbunătățite pot fi motivate de obiective ce urmăresc: reducerea costurilor, îmbunătățirea calității produselor reducerea duratei fluxului de fabricație, reducerea cantității de deșeuri rezultate, îmbunătățirea calității muncii angajaților implicați în proces pentru a îndeplini cerințe de reglementare.
Inovația de produs
Reprezinta un bun sau un serviciu nou sau îmbunătățit, care diferă semnificativ de bunurile sau serviciile anterioare ale firmei și care este introdus pe piață. Produsele reprezintă rezultatul economic al activităților de producție. Inovațiile de produs trebuie să ofere îmbunătățiri semnificative la una sau mai multe caracteristici sau specificații de performanță. Aceasta include adăugarea de noi funcții sau îmbunătățiri ale funcțiilor existente sau ale utilizării. Caracteristicile funcționale relevante includ: calitatea, specificațiile tehnice, fiabilitatea, durabilitatea, eficiența economică în timpul utilizării, accesibilitatea, confortul, capacitatea de utilizare și ușurința de utilizare. Inovațiile de produs nu trebuie să îmbunătățească toate funcțiile sau specificațiile de performanță. O îmbunătățire sau adăugarea unei noi funcții poate fi, de asemenea combinată cu o pierdere a altor funcții sau o scădere a unor specificații de performanță. Inovațiile de produs pot utiliza cunoștințe sau tehnologii noi sau se pot baza pe noi utilizări sau combinații de cunoștințe sau tehnologii existente.
INS
Institutul Național pentru Statistică
Instrumente financiare (IF)
reprezinta forme de sprijin care se acordă prin intermediul unei structuri prin care produsele financiare sunt furnizate destinatarilor finali (persoane fizice sau juridice care primesc sprijin).
Intervenție regională
Tipurile de activități, investiții și acțiuni specifice care decurg din prioritățile și obiectivele specifice pentru care se acordă finanțare prin PR Vest.
Intervenție Regională (IR)
cuprinde tipurile de activități, investiții și acțiuni specifice care decurg din prioritățile și obiectivele specifice pentru care se acordă finanțare prin Programul Regional aferent.
Intreprindere
orice formă de organizare a unei activităţi economice, autonomă patrimonial şi autorizată potrivit legilor în vigoare să facă acte şi fapte de comerţ, în scopul obţinerii de profit, în condiţii de concurenţă, respectiv: societăţi comerciale, societăţi cooperative, persoane fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent şi asociaţii familiale autorizate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare (conform Art.2 -Legea 346/ 2004).
Intreprindere aflata in dificultate
Reprezinta o intreprindere care îndeplinește cel puțin una dintre următoarele condiții:
- în cazul unei societăți cu răspundere limitată (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani1), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
- în cazul unei societăți în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât un IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
- atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
- atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare.
Intreprindere mare
are peste 249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de peste 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro. Intreprinderea nu se încadrează în definiţia întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM).
Intreprindere mica
are între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 10 milioane euro, echivalent în lei.
Intreprindere mica cu capitalizare de piata medie
Intreprinderea care, impreună cu intreprinderile pe care le controleaza si intreprinderea/antreprinderile care are/au controlul direct sau indirect asupra acesteia, are 250 de angajati sau mai mult, dar mai putin de 500 de angajati si o cifra de afaceri anuala ce nu depaseste 100 de milioane de euro sau al carei bilant anual nu depaseste 86 de milioane de euro.
Intreprindere mijlocie
are între 50 şi 249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro.
Intreprindere unica
In conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.407/2013, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:
(i) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;
(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
(iv) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.
Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau mai multor întreprinderi, oricare dintre relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice.
Intreprinderi autonome, partenere, legate
În funcţie de relaţia lor cu alte întreprinderi, raportată la capitalul sau la drepturile de vot deţinute ori la dreptul de a exercita o influenţă dominantă, pot exista 3 tipuri de întreprinderi. Fiecare categorie corespunde unui tip de relație pe care o întreprindere ar putea să o aibă cu alta. Această distincție este necesară pentru a stabili o imagine clară a situației economice a unei întreprinderi și pentru a le exclude pe acelea care nu sunt IMM-uri veritabile. Categoriile sunt următoarele:
a). autonomă: în cazul în care întreprinderea este fie complet independentă, fie are unul sau mai multe parteneriate minoritare (fiecare mai puțin de 25 %) cu alte întreprinderi.
b). parteneră: în cazul în care participațiile la alte întreprinderi ating cel puțin 25 %, dar nu depășesc 50 %, relația este considerată a fi între întreprinderi partenere.
c). afiliată: în cazul în care participațiile la alte întreprinderi depășesc pragul de 50 %, acestea sunt considerate întreprinderi afiliate.
Intreprinderi mici si mijlocii (IMM)
este un termen derivat pentru termenii microîntreprindere, întreprindere mică şi întreprindere mijlocie, intreprinderi infiintate conform Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii. Întreprinderile mici şi mijlocii se clasifică, în funcţie de numărul mediu anual de salariaţi şi de cifra de afaceri anuală netă sau de activele totale pe care le deţin, în următoarele categorii:
a) microîntreprinderi - au până la 9 salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei;
b) întreprinderi mici - au între 10 şi 49 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 10 milioane euro, echivalent în lei; c) întreprinderi mijlocii - au între 50 şi 249 de salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro.
Investiție inițială
înseamnă o investiție în active corporale și necorporale legată de:
• crearea unei unități noi. De regulă, crearea unei unități noi se poate realiza prin construirea și dotarea unui spațiu de producție/prestare servicii, în scopul demarării activității vizate prin proiect.
• extinderea capacității unei unități existente. Ca urmare a investiției, unitatea existentă este pusă într-o situație în care poate produce mai mult, din cel puțin unul din produsele deja realizate în unitate, fără ca procesul general de producție să fie fundamental schimbat. Extinderea capacității de producție/prestare servicii presupune menținerea sortimentației și a proceselor de producție deja existente și creșterea volumului producției ca urmare a investiției.
• diversificarea producției unei unități prin produse/servicii care nu au fost fabricate/prestate anterior în unitate. Diversificarea producției presupune că noile produse/servicii se adaugă gamei sortimentale deja fabricate/prestate. În cazul ajutoarelor acordate pentru diversificarea unei unități existente, costurile eligibile trebuie să depășească cu cel puțin 200% valoarea contabilă a activelor reutilizate (tangibile și intangibile), astfel cum au fost înregistrate în exercițiul financiar ce precedă începerea lucrărilor.
IT
Tehnologia Informației
ITA
Incubatoare Tehnologice şi de Afaceri
ITI
Investiții Teritoriale Integrate
ITT
Inovare şi Transfer Tehnologic
JOUE
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
LEN
Legea Educației Naționale nr. 1/2011
Lider de parteneriat
Organism public sau privat care iniţiază un proiect, solicită finanţare pentru acesta în scopul implementării în asociere cu alte entităţi şi semnează contractul de finanţare.
Locul/locuri de muncă nou creat/e raportat/e la activitatea susținută de proiect
Reprezintă postul/posturile nou creat/e ca o consecință a implementării proiectului, cel târziu la finalizarea perioadei de implementare a proiectului, a cărui/căror verificare se realizează în perioada de raportare și verificare finală a proiectului, indiferent de tipul de normă: întreagă, parțială sau locuri de muncă sezoniere, cu condiția ca la finalizarea primului an de durabilitate, valoarea ENI anual să fie cea asumată de către solicitantul de finanțare, la momentul semnării contractului de finanțare.
MADR
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
MCID
Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării
MDLPA
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației
ME
Ministerul Educației
Mecanismul de redresare si reziliență (MRR)
reprezinta pilonul principal al #NextGenerationEU. Mecanismul este un instrument temporar de redresare menit să atenueze impactul economic și social al pandemiei de COVID-19 și să sporească durabilitatea și reziliența economiilor și societăților europene, precum și să le pregătească mai bine pentru provocările și oportunitățile generate de tranziția verde și cea digitală.
Mediu urban
Mediul urban reprezintă ansamblul orașelor și municipiilor, definite ca unități administrativ teritoriale, care includ atât localitățile componente cât și satele aparținătoare acestora.
MF
Ministerul Finanțelor
Microintreprindere
are până la 9 salariaţi şi realizează o cifră de afaceri anuală netă sau deţin active totale de până la 2 milioane euro, echivalent în lei.
Mijloc de transport in comun/public
Vehiculele destinate in mod special transportului public urban si suburban de persoane. Acestea pot fi: a) autobuze urbane, autovehicule destinate si echipate pentru transportul de persoane si al bagajelor acestora; autobuzele din aceasta categorie vor fi amenajate pentru transportul de pasageri, asezati pe scaune sau in picioare, avand cel putin 17 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, care asigura posibilitatea unui schimb rapid de pasageri in statii; b) tramvaie; c) troleibuze; d) minibuze sau microbuze, autovehicule destinate prin constructie transportului a 10-17 persoane pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, dar nu mai mult de 22 de persoane pe scaune si in picioare.
MIPE
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, este organul de specialitate al administrației publice centrale, în subordinea Guvernului României, prin intermediul căruia sunt gestionate afacerile europene și absorbția fondurilor europene venite din partea Uniunii Europene.
MIV
Manual de Identitate Vizuală
MMSS
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale
Modernizarea
(din punct de vedere al lucrărilor de construcții montaj) – cuprinde lucrările de construcţii şi Instalații privind retehnologizarea, reutilarea și refacerea sau extinderea construcţiilor aferente unităţilor în funcţiune şi cu autorizaţii de funcţionare valabile, fără modificarea destinației inițiale, inclusiv utilarea/reutilarea cu mașini, utilaje și echipamente necesare unei exploatații agricole pentru producția agricolă primară și, după caz, pentru procesare la nivel de fermă/unitate de producție.
MS
Ministerul Sănătății
MTI
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii
MySMIS2021/S MIS2021+
Sistem de înregistrare și de stocare sub formă informatizată a datelor referitoare la fiecare operațiune gestionat de MIPE. Datele referitoare sunt necesare monitorizării, evaluării, gestiunii financiare, verificărilor si auditurilor, incluzând, dacă este aplicabil, datele despre diverși participanți la operațiunile finanțate din fonduri nerambursabile în cadrul programelor operaționale gestionate la nivel național.
Nivel de Maturitate Tehnologică (TRL)
Reprezintă o metodă de estimare a maturității tehnologiilor în timpul fazei de achiziție a unui program, în conformitate cu H2020 – Work Programme 2016-2017, General Annexes – pg. 35/44 https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/what-work-programme şi Technology Readiness Assessment Guide - Department of Energy, U.S, pag. 9-10/34 https://www.directives.doe.gov/directives-documents/400-series/0413.3-EGuide-04.
NUTS
Nomenclatorul comun al unităților teritoriale de statistică
OCPI
Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară
Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF)
reprezinta structura constituită în cadrul Comisiei Europene, independentă funcțional, care răspunde de protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene.
OI
Organism Intermediar
OMT
Organizația Mondială a Turismului
ONG
Organizații Non-Guvernamentale
ONRC
Oficiul Național al Registrului Comerțului
ONU
Organizația Națiunilor Unite
OP
Obiectiv de Politică
Operator economic
Persoană juridică de drept public sau privat care prestează activităţi cu caracter economic pe teritoriul României, adică activităţi care constau în oferirea de bunuri şi/sau servicii pe piaţă, indiferent de statutul său legal şi de modul de finanţare; operatorii economici pot fi de tip întreprindere mare, mijlocie sau mică.
Organizatia de cercetare
O entitate, precum universitate sau institut de cercetare, indiferent de statutul său legal (organizat conform legii publice sau private) sau de modul de finanţare, al cărei scop principal este de a desfăşura activităţi de cercetare fundamentală, cercetare aplicativă şi dezvoltare tehnologică şi de a disemina rezultatele acestora prin învăţare (predare), publicare sau transfer tehnologic; toate profiturile sunt reinvestite în aceste activităţi, în diseminarea rezultatelor acestora sau în învăţare (predare); întreprinderile care pot exercita influenţă asupra unei astfel de entităţi, în calitate, de exemplu, de acţionari sau membri, vor beneficia de acces nepreferenţial la capacităţile de cercetare ale unei astfel de entităţi sau la rezultatele cercetării, generate de aceasta( conform anexei la Ordonanța Guvernului nr. 57/2002).
Organizatii de cercetare de drept public
Unităţi şi instituţii de drept public incluse în sistemul naţional de cercetare-dezvoltare . Conform art. 7 din Ordonanța Guvernului nr. 57/2002 ( cu modificarile și completarile ulterioare) sunt cuprinse urmatoarele categorii:
a) institute naţionale de cercetare-dezvoltare;
b) institute, centre sau staţiuni de cercetare-dezvoltare din subordinea Academiei Române, Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România sau a academiilor de ramură;
c) alte institute, centre sau staţiuni de cercetare-dezvoltare organizate ca instituţii publice ori de drept public, inclusiv institutele de cercetare-dezvoltare cu personalitate juridică ale instituţiilor de învăţământ superior de stat acreditate;
d) instituţii de învăţământ superior de stat acreditate, institute sau structuri de cercetare-dezvoltare ale acestora, fără personalitate juridică, constituite conform Cartei universitare;
e) centre internaţionale de cercetare-dezvoltare, cu sau fără personalitate juridică, înfiinţate în baza unor acorduri internaţionale;
f) institute sau centre de cercetare-dezvoltare organizate în cadrul societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi regiilor autonome, cu sau fără personalitate juridică;
g) alte instituţii publice sau de drept public care au ca obiect de activitate şi cercetarea-dezvoltarea ori structuri ale acestora legal constituite, cu sau fără personalitate juridică.
OS
Obiectiv Specific
OT
Obiectiv Tematic
OUG
Ordonanță de Urgență a Guvernului
PAED
Planuri de Acțiune privind Energia Durabilă
PAM
Programul de Acțiune privind Mediul
PDL
Plan de dezvoltare locală
PDR
Planul de Dezvoltare Regională
Perioada de durabilitate/sustenabilitate a proiectului
Perioada care începe din ziua calendaristică imediat următoare efectuării ultimei plății de către finanțator în cadrul contractului de finanțare, notificată de către acesta prin Informarea privind cheltuielile aprobate în cererea de rambursare finală și are o durată de cinci ani sau trei ani calendaristici, după caz, în cadrul căreia beneficiarul finanțării trebuie să mențină investiția și indicatorii asumați.
Perioada de implementare a proiectului
Perioada cuprinsă între data de începere a primei activități din cadrul proiectului și data de finalizare a ultimei activități din cadrul proiectului.
Perioada de raportare și verificare finală a proiectului
Perioada cuprinsă între următoarea zi după data de finalizare a ultimei activități din cadrul proiectului, respectiv după finalizarea implementării proiectului și data efectuării ultimei plății de către finanțator în cadrul contractului de finanțare.
Persoana din categorii defavorizate
reprezintă persoana care se încadrează în oricare din situațiile de mai jos: (a) nu a avut un loc de muncă stabil remunerat în ultimele 6 luni;
(b) are vârsta cuprinsă între 15 și 24 de ani;
(c) nu a absolvit o formă de învățământ liceal sau nu deține o calificare profesională (Clasificarea Internațională Standard a Educației 3) sau se află în primii doi ani de la absolvirea unui ciclu de învățământ cu frecvență și nu a avut încă niciun loc de muncă stabil remunerat;
(d) are vârsta de peste 50 de ani;
(e) trăiește singur, având în întreținerea sa una sau mai multe persoane;
(f) lucrează într-un sector sau profesie într-un stat membru în care dezechilibrul repartizării posturilor între bărbați și femei este cel puțin cu 25 % mai mare decât media națională a dezechilibrului repartizării posturilor între bărbați și femei în toate sectoarele economice în statul membru respectiv și aparține sexului subreprezentat;
(g) este membru al unei minorități etnice dintr-un stat membru și are nevoie să își dezvolte competențele lingvistice, formarea profesională sau experiența în muncă pentru a-și spori șansele de a obține un loc de muncă stabil;
(h) nu a avut un loc de muncă stabil remunerat în ultimele 12 luni și aparține uneia dintre categoriile (b)-(g) menționate
(i) este recunoscută ca lucrător cu handicap conform legislației naționale
(j) prezintă o incapacitate fizică, mentală, intelectuală sau senzorială de durată care, în interacțiune cu diferite bariere, poate împiedica participarea sa deplină și efectivă într-un mediu de lucru, în condiții de egalitate cu alți lucrători.
PIB
Produs Intern Brut
Plan de monitorizare a proiectului
Este planul inclus în contractul de finanțare/decizia de finanțare, după caz, prin care se stabilesc indicatorii de etapă care se vor monitoriza de către autoritatea de management/organismul intermediar, după caz, pe parcursul implementării proiectului, modul de verificare a acestora, precum și țintele finale asumate pentru indicatorii de realizare și de rezultat care vor fi atinse în urma implementării proiectului; utilizarea acestui plan are ca finalitate consolidarea și eficientizarea procesului de monitorizare a proiectelor de către autoritățile de management/organismele intermediare, după caz.
Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD)
reprezintă instrumentul de planificare strategică teritorială prin care este corelată dezvoltarea spațială a localităților și a zonei periurbane/metropolitane a acestora cu nevoile de mobilitate și transport ale persoanelor și mărfurilor – conform Ordinului nr. 233 din 26.02.2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul și de elaborare și actualizare a documentațiilor de urbanism.
PNACAS
Programul Național de Asistență Comunitară şi Acțiuni pentru Sănătate
PNCR
Punctul Național de Contact pentru Romi
PNDL
Programul Național de Dezvoltare Locală
PNDR
Programul Național de Dezvoltare Rurală
PNR
Programul Național pentru Reformă
PNRR
Planul Național de Redresare și Reziliență
POC
Programul Operațional Competitivitate
POCU
Programul Operațional Capital Uman
POIM
Programul Operațional Infrastructură Mare
PPT
Parteneriat Public-Privat
PR
Program Regional
Prag de calitate al proiectului
Reprezinta pragul (punctajul) minim de la care se consideră că un proiect îndeplinește condițiile minime necesare pentru a fi finanțat din fonduri externe nerambursabile; pragul de calitate este stabilit ca punctaj minim care trebuie obținut în urma evaluării tehnice și financiare sau este stabilit conform altor mecanisme prevăzute în metodologia de evaluare și selecție aprobată de Comitetul de monitorizare care nu presupun acordarea de punctaje.
Prag de excelenta al proiectului
Reprezinta punctajul de la care un proiect este selectat direct pentru etapa de contractare, este o eticheta de calitate conferită în urma evaluării tehnice și financiare, superioară ca si punctaj pragului de calitate (punctajul minim obtinut de proiect pentru a fi considerat eligibil).
Procesul de evaluare, selectie si contractare a proiectului
Reprezinta totalitatea mecanismelor și activităților prin care autoritatea de management/organismul intermediar, după caz, asigură: evaluarea și selecția proiectelor pe baza metodologiei și criteriilor de evaluare și selecție aprobate de Comitetul de Monitorizare în aplicarea prevederilor art. 40 și 73 din Regulamentul (UE) 2021/1060, cu modificările și completările ulterioare, precum și mecanismul de acordare a finanțărilor și semnare a contractului de finanțare/emitere a deciziei de finanțare, după caz, în conformitate cu rezultatul procesului de evaluare și selecție detaliat în Ghidul solicitantului și cu încadrare în alocarea financiară a apelului de proiecte lansat. Acest proces poate fi derulat în una sau mai multe etape.
Producția agricolă primară
conform Regulamentului (UE) 702/2014 înseamnă producția de produse ale solului și ale creșterii animalelor, enumerate în Anexa I la Tratat, fără a se efectua nicio altă operațiune de modificare a naturii produselor respective. Pot fi asimilate investițiilor aferente producției agricole primare operațiuni/cheltuieli precum utilaje, înfiinţare/reconversie plantații pomicole, plase antigrindină și antiploaie, drumuri de exploatare, împrejmuire plantații pomicole, echipamente de irigații la nivelul exploatației agricole, depozitare produse agricole primare, condiționare, producerea de energie regenerabila la nivelul fermei pentru consum propriu, prin urmare toate operațiunile care nu pot fi încadrate în/ rezultate din activitățile de procesare sau comercializare produse agricole.
Proiect mare de investitii
O investiţie iniţială cu costuri eligibile care depăşesc 50 milioane de euro, calculate la preţurile şi la cursul de schimb în vigoare la data acordării ajutorului.
Proiectele cu lucrari
Reprezintă acele tipuri de investiții care implică lucrări de construcții care necesită sau nu autorizație de construire, în conformitate cu prevederile legale aplicabile, eliberată de autoritățile competențe.
Proiectele fara lucrari
Reprezintă investiții care includ doar dotări și/sau servicii fără lucrări de construcții care necesită autorizație de construire eliberată de autoritățile competențe.
PST
Parcuri Ştiințifice şi Tehnologice
PT
Proiect tehnic
PTr
Programul Transport
Rate forfetare
Categorii specifice de costuri eligibile, clar identificate în prealabil, prin aplicarea unui procent.
RCR
Indicator comun de rezultat
RDC
Regulamentul UE 2021/1060 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize.
Relocarea
Inseamnă transferul unei activități identice sau similare sau a unei părți a acesteia de la o unitate a uneia dintre părțile contractante la Acordul privind SEE (unitatea inițială) către unitatea unei alte părți contractante la Acordul privind SEE unde are loc investiția care beneficiază de ajutor (unitatea care beneficiază de ajutor). Există un transfer în cazul în care produsul sau serviciul de la unitatea inițială și de la unitatea care beneficiază de ajutor au cel puțin parțial aceleași scopuri, îndeplinesc cerințele sau necesitățile aceluiași tip de clienți și se pierd locuri de muncă în activități identice sau similare la una din unitățile inițiale ale beneficiarului din SEE.
Rezultat al cercetarii
Inseamnă un produs al activității științifice sau științifico-tehnice de cercetare, care conține cunoștințe sau soluții noi și este înregistrat pe orice suport informațional, urmând a fi transferat în producție la scară.
RMUR
Registrul matricol unic al universităților din România
RNC
Registrul național al calificărilor
RST
Recomandări Specifice de Țară
SEAP
Sistemul electronic al achizițiilor publice
SF
Studiu de fezabilitate
SICCF
Sistemul integrat de Cadastru și Carte Funciară
SIDU
Strategie Integrată de Dezvoltare Urbană, Strategia propusă oficial și certificată de o autoritate locală sau de o agenție din sectorul public, stabilită pentru o anumită zonă geografică urbană și pentru o anumită perioadă, care prevede acțiuni integrate pentru a aborda provocările economice, de mediu, climatice, demografice și sociale care afectează zonele urbane, denumită în continuare „SIDU”.
Skills OVATE
Instrument de analiză a posturilor vacante online Skills pentru Europa (Skills Online Vacancy Analysis Tool for Europe)
SNC
Strategia Națională de Cercetare
SNCDI
Strategia Națională de Cercetare, Dezvoltare şi Inovare
SNDD
Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă
SNDR
Strategia Națională de Dezvoltare Regională
SNIMM
Strategia Națională pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii
SNS
Strategia Națională de Sănătate 2014-2020
Solicitant
Persoana juridică de drept public ori privat responsabilă cu inițierea unui proiect, respectiv care a depus o cerere de finanțare în sistemul informatic MySMIS2021/SMIS2021+ în cadrul oricăruia dintre programele cofinanțate din Fondul european de dezvoltare regională, Fondul de coeziune, Fondul social european Plus și Fondul pentru o tranziție justă în perioada 2021-2027.
Specializarea inteligenta
Este un concept strategic promovat de Uniunea Europeană pentru a identifica activele și resursele disponibile regiunilor și statelor membre, precum și provocările socio-economice specifice ale acestora pentru a identifica oportunități unice de dezvoltare și creștere.
Stațiune turistică atestată
Are sensul definit conform Ordonanței Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea și desfășurare activității de turism în România și anume localitatea, partea unei localități ori zona formată din localități învecinate sau părți ale unor localități învecinate care dispune de resurse turistice, atestată conform normelor legale în vigoare și care se regăsesc în Hotărârea Guvernului nr. 852/2008 pentru aprobarea normelor și criteriilor de atestare a stațiunilor turistice, Anexa 5 - Lista localităților atestate ca stațiuni turistice de interes național, respectiv local, cu modificările și completările ulterioare.
Strategia de specializare inteligentă a regiunii Nord-Vest (RIS3 Nord-Vest)
Vizează creșterea competitivității economice a regiunii Nord-Vest prin concentrarea resurselor în domeniile competitive și cu potențial de excelență (cercetare-dezvoltare) la nivel regional, în vederea transformării structurale a economiei și se regăsește la adresa: https://www.nord- vest.ro/adr-nv-2/dezvoltare/specializare-inteligenta/.izează creșterea competitivității economice a regiunii Nord-Vest prin concentrarea resurselor în domeniile competitive și cu potențial de excelență (cercetare-dezvoltare) la nivel regional, în vederea transformării structurale a economiei și se regăsește la adresa: https://www.nord- vest.ro/adr-nv-2/dezvoltare/specializare-inteligenta/.
Studiu de fezabilitate digitală
Document tehnico-economic întocmit în conformitate cu formatul prezentat în Anexa care reflectă analiza situației curente a solicitantului din punct de vedere al digitalizării și propune soluții concrete de digitalizare constând în achiziția de software și hardware necesare desfășurării activității într-un mod mai performant și mai eficient.
SUERD
Strategia Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării
Tânăr fermier
este o persoană cu vârsta de până la 40 de ani inclusiv (până cel mult cu o zi înainte de a împlini 41 de ani) la momentul depunerii cererii de finanțare, care deține competențe adecvate în domeniul agricol și care se stabilește pentru prima dată într-o exploatație agricolă ca șef al respectivei exploatații și deține controlul efectiv privind luarea deciziilor referitoare la gestionarea exploatației agricole.
TEN-T
Trans-European Transport Networks
TFUE
Tratatul de Funcționare al Uniunii Europene
TIC
Tehnologia Informației și Comunicării
Transfer tehnologic
Reprezintă orice activitate care are drept rezultat introducerea pe piață de noi produse (bunuri și servicii) sau de produse (bunuri și servicii) semnificativ îmbunătățite, procese de producție sau de furnizare de servicii, noi sau semnificativ îmbunătățite, toate acestea fiind rezultate în urma implementării rezultatelor cercetărilor derulate în cadrul activității de cercetare sprijinite prin intermediul prezentului apel. Transferul tehnologic la nivel de produs și proces poate fi însoțit de noi metode și modele (de organizare, de marketing, de comercializare etc.) sau metode și modele semnificativ îmbunătățite.
UNESCO
Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Ştiință şi Cultură
Unitate administrativ teritorială (UAT)
Comune, oraşe, municipii şi judeţe, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 57/2019 privind Codul administrativ.
VAB
Valoare Adăugată Brută
Valoarea ajustata a ajutoarelor
Valoarea maximă permisă a ajutoarelor pentru un proiect mare de investiţii, calculată conform formulei: valoarea maximă a ajutoarelor = R x (A + 0,50 x B + 0 x C), unde: R este intensitatea maximă a ajutoarelor aplicabilă în zona în cauză prevăzută într-o hartă regională aprobată care este în vigoare la data acordării ajutorului, cu excepţia intensităţii majorate a ajutoarelor pentru IMM-uri, A reprezintă costurile iniţiale eligibile în valoare de 50 de milioane EUR, B este partea din costurile eligibile cuprinsă între 50 de milioane EUR şi 100 de milioane EUR, iar C este partea din costurile eligibile de peste 100 de milioane EUR.
Valoarea eligibilă a proiectului
reprezintă suma cheltuielilor pentru bunuri, servicii, lucrări care se încadrează în Lista cheltuielilor eligibile precizată în prezentul manual și care pot fi decontate; procentul de cofinanțare publică și privată se calculează prin raportare la valoarea eligibilă a proiectului.
Valoarea neeligibilă a proiectului
reprezintă suma cheltuielilor pentru bunuri, servicii şi/sau lucrări care sunt încadrate în Lista cheltuielilor neeligibile precizată în prezentul manual şi, ca atare, nu pot fi decontate; cheltuielile neeligibile nu vor fi luate în calcul pentru stabilirea procentului de cofinanțare publică; cheltuielile neeligibile vor fi suportate financiar integral de către beneficiarul proiectului.
Valoarea totală a proiectului
reprezinta suma cheltuielilor eligibile şi neeligibile pentru bunuri, servicii, lucrări.
WTTC
World Travel and Tourism Council
YEI
Youth Employment Initiative
Zona urbana funcționala (ZUF)
Constă dintr-un municipiu reședință de județ dens populat și o zonă de navetă mai puțin dens populată, a cărei piață a forței de muncă este puternic integrată cu municipiul reședință de județ. Lista UAT-urilor de tip comună, din componența Zonelor Urbane Funcționale (ZUF) limitrofe municipiilor reședință de județ sunt menționate în anexa specifică fiecărui ghid, dacă este cazul.